Aktuellt datum och tid: 18 november 2018, 02:30

Välkommen till detta forum.

Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Träd vid dammen
InläggPostat: 1 juli 2017, 22:34 

Hej

Jag sitter och funderar på vilket träd jag skall plantera i gropen som är i stenläggning framför dammen. Tanken är att det skall vara ett träd som ger lite skugga åt den som sitter under och lite åt dammen. Vi är båda långa, så det bör vara 2,5 meter från marken till början av kronan (när det växt klart. Jag hoppas att hitta något som når dit innan 10 år har gått. Läget är mycket skyddat från vind och gynnsamma microklimat

Inläggsrubrik: Re: Träd vid dammen
InläggPostat: 1 juli 2017, 22:37 

......Det är i söderläge, men med skugga både från väst och öst. Jag antar att det kallas halvskugga. Något japanskt tema behöver kanske inte nämnas? Det skall vara ett blickfång och därför gärna vackert att titta på året om. Dundra gärna in förslag och bilder på vad som kan passa.

Mvh
Magnus

InläggPostat: 2 juli 2017, 07:34 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hur högt får det bli när det är "vuxet"??

InläggPostat: 2 juli 2017, 09:45 

Det finns gott om utrymme uppåt. Den skall göra sällskap med en hundraåriga ek och en 50 årig björk några tiotal meter bort vid tomtgränsen.

Men om man får drömma så hade nog 8 meter varit max. Men det viktiga är nog höjden från mark till kronan, så att det blir en mysig skuggplats på somrarna.

Mvh
Magnus

InläggPostat: 3 juli 2017, 08:09 
Site Admin
Användarvisningsbild

Rent spontant skulle jag säga en uppstammad glanskörsbär, eller kanske en kopparlönn.

InläggPostat: 4 juli 2017, 13:15 

Tack för svaret.

Både vi och våra grannar har sjuka körsbärsträd. Så av försiktighetsprincipen så vill vi inte ta in några nya körsbärsträd. En sak som smärtar mig eftersom jag älskar körsbär. Men glanskörsbär kanske inte är släkt med vanliga ätbara?

Någon typ av lönn har såklart varit med i tanken. Det är nog vad trädgårdsfolk skulle förvänta sig av en japansk trädgård i Sverige. Kopparlönn hade jag inte tittat på innan, den verkar fin. Jag skall definitivt ha lönnar i trädgården, men då lågväxande bakom dammen. Det ena utesluter inte det andra.

Något som vore estetiskt vackert är ju någon form av tall som man vårdar som japanerna genom niwaki klippning. Kanske inte så mycket skugga, men stilrent och snyggt. Sen en jäkla massa jobb.....

Jag såg bilder på "japansk träddödare". Det skulle vara en kul grej att bara sätta upp ett stilistiskt träd i tryckt virke och låta träddödaren utgöra växtmassar.

Jaja, om någon annan har fler förslag att beakta så tar jag gärna emot mer input.

MVH
Magnus

InläggPostat: 19 juli 2017, 10:26 

Vill man ha lite olivkänsla kan ett Silverpäron, Pyrus salicifolia 'Pendula' vara något kanske

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ]